Waar wordt de Ford Transit gemaakt?
De Ford Transit is een van de meest iconische en meest gebruikte bestelwagens ter wereld en dient al sinds 1965 bedrijven en vakmensen. In de loop der decennia is de productie van de Transit verder gegroeid dan zijn Britse wortels en uitgegroeid tot een wereldwijde operatie. Als u zich afvraagt waar de Ford Transit vandaag wordt gemaakt, hangt het antwoord af van de generatie en de markt die hij bedient. Hieronder beschrijven we de productielocaties van elke generatie, te beginnen met de meest recente modellen.
Waar worden de Ford Transit MK8 & MK9 (2014–) geproduceerd?
De huidige generatie van de Ford Transit (MK9), gelanceerd in 2019, en zijn voorganger (MK8, geproduceerd van 2014 tot 2019), worden voornamelijk in twee grote fabrieken gebouwd: de Ford Otosan-fabriek in Kocaeli in Turkije en de Kansas City Assembly Plant in Missouri, VS.
Europese markt
Voor de Europese en vele internationale markten worden bijna alle Ford Transit-bestelwagens geproduceerd in de fabriek in Kocaeli in Gölcük, Turkije. Deze hypermoderne fabriek, geëxploiteerd door Ford Otosan - een joint venture tussen Ford Motor Company en Koç Holding - is sinds 2013 de belangrijkste productiehub voor de Transit. Er worden ook gerelateerde modellen geproduceerd, zoals de Transit Custom, en voertuigen wereldwijd geëxporteerd. De fabriek in Kocaeli assembleert voertuigen en betrekt 2.0 EcoBlue-dieselmotoren van de Dagenham Engine Plant van Ford in het VK, wat het grensoverschrijdende karakter van de toeleveringsketen van Ford benadrukt.
Amerikaanse markt
Voor de Noord-Amerikaanse markt produceert de Kansas City Assembly Plant in Claycomo, Missouri, sinds 2014 de full-size Transit-bestelwagen. Deze fabriek bedient uitsluitend de Amerikaanse en Canadese markten en vervangt de E-Series bestelwagens in het Noord-Amerikaanse aanbod van Ford.
Wordt de Ford Transit in China gemaakt?
In Azië wordt de Ford Transit voor de Chinese markt lokaal geproduceerd door Jiangling Motors Corporation (JMC) in Nanchang, China. Dit zorgt voor concurrerende prijzen en naleving van de lokale regelgeving. Ford blijft ook enkele Aziatische en Midden-Oosterse markten vanuit Turkije bevoorraden.
Waar werden de Ford Transit MK6 & MK7 (2000–2013) gemaakt?
De zesde en zevende generatie van de Ford Transit — MK6 (2000–2006) en MK7 (2006–2013) — markeerden een belangrijke overgang in de Europese productie. Gedurende deze periode verplaatste Ford de productie geleidelijk van West-Europa naar meer kostenefficiënte faciliteiten, terwijl sommige traditionele fabrieken operationeel bleven voor bepaalde varianten.
Voor het grootste deel van de Europese markt werden de Ford Transit MK6 en MK7 geproduceerd in de Ford Otosan-fabriek in Kocaeli, Turkije. De fabriek in Kocaeli begon in 2001 met de productie van de Transit en werd al snel de belangrijkste Europese hub, die bestelwagens leverde aan de meeste markten op het continent. Deze faciliteit werd gemoderniseerd om grootschalige productie aan te kunnen en bleef de hoeksteen van de bedrijfsvoertuigactiviteiten van Ford.
Parallel daaraan bleef de Southampton Assembly Plant van Ford in het Verenigd Koninkrijk specifieke Transit-varianten bouwen — voornamelijk modellen met achterwielaandrijving en chassis-cabines — tot de sluiting in 2013. Southampton was sinds de jaren 70 de historische thuisbasis van de Transit en vulde tijdens de MK6- en MK7-generaties de Turkse productie aan.
Ford Genk in België
Bovendien werden enkele vroege MK6-eenheden geassembleerd in de Ford-fabriek in Genk, België, hoewel dit stopte in 2002 toen Ford de productie in Turkije consolideerde. Dieselmotoren voor deze generaties werden geleverd door de Dagenham Engine Plant in het VK, wat een consistente levering van aandrijflijnen garandeerde voor zowel de in Southampton als in Kocaeli gebouwde bestelwagens.
Waar werd de Ford Transit MK3-MK5 (1986–2000) gebouwd?
De derde, vierde en vijfde generatie van de Ford Transit — MK3 (1986–1991), MK4 (1991–1994) en MK5 (1994–2000) — werden voornamelijk in West-Europa geproduceerd, met een uitbreiding van de productie naar nieuwe regionale fabrieken in de jaren 90. Gedurende deze periode bleef de Southampton Assembly Plant in het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste productielocatie voor de Transit, waar de meerderheid van de bestelwagens voor de Europese markt werd vervaardigd. De fabriek was verantwoordelijk voor het volledige scala aan carrosserietypes en configuraties en vormde de ruggengraat van de productie van bedrijfsvoertuigen van Ford.
Om aan de groeiende vraag in continentaal Europa te voldoen, assembleerde de Ford-fabriek in Genk, België, ook Transit-bestelwagens en bevoorraadde markten buiten het VK. De productie in Genk ondersteunde Southampton gedurende alle drie de generaties, met name voor modellen met het stuur links.
Ford Otosan in Turkije
In 1976 begon Ford met de assemblage van Transits in Turkije via zijn joint venture Ford Otosan. Deze fabriek in Istanbul bleef de MK3, MK4 en MK5 produceren voor de Turkse markt en omliggende regio's gedurende de jaren 80 en 90, en legde daarmee de basis voor de toekomstige rol van Turkije als de belangrijkste Europese Transit-hub van Ford.
Eind jaren 90 breidde Ford de productie verder naar het oosten uit door kleinere assemblage-operaties op te zetten voor CKD-kits (completely knocked down) in Płońsk, Polen, en Obchak, Wit-Rusland, om lokale markten effectiever te bedienen. Deze fabrieken verzorgden voornamelijk de eindassemblage van kits die vanuit Southampton of Genk werden verscheept.
Waar werden de Ford Transit MK1 & MK2 (1965–1986) gemaakt?
De eerste en tweede generatie van de Ford Transit — MK1 (1965–1978) en MK2 (1978–1986) — vestigden de bestelwagen als een Europese bestseller. De productie in deze twee decennia was geconcentreerd in het VK, met extra capaciteit die in continentaal Europa werd toegevoegd naarmate de vraag groeide.
Aanvankelijk bouwde de fabriek in Langley in Berkshire, Verenigd Koninkrijk, de MK1 Transit vanaf 1965. De productie verhuisde echter snel naar de grotere Southampton Assembly Plant in 1972, die de primaire productielocatie werd voor alle daaropvolgende in Groot-Brittannië gebouwde Transits. De fabriek in Southampton produceerde zowel MK1- als MK2-modellen en bediende de Britse en exportmarkten.
Parallel daaraan begon de Ford-fabriek in Genk, België, in 1965 met de assemblage van Transits om de continentaal-Europese markten te bevoorraden, met name met voertuigen met het stuur links. Deze regeling werd voortgezet tot in de MK2-generatie, zodat Europese klanten efficiënt vanuit de Gemeenschappelijke Markt bediend konden worden.
Andere Europese en overzeese assemblage
Tijdens het MK2-tijdperk begon de productie ook in de Ford-fabriek in Amsterdam, Nederland, die tot 1981 Transits assembleerde voor de lokale markt en nabijgelegen regio's. Daarnaast lanceerde Ford in 1976 de Transit-productie in zijn Otosan-fabriek in Istanbul, Turkije, waar de MK2 werd geproduceerd voor de binnenlandse markt en buurlanden.
Buiten Europa werden de MK1 en MK2 onder licentie geassembleerd uit CKD-kits in markten zoals Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en zelfs Zuid-Korea. Deze gelokaliseerde operaties stelden Ford in staat te concurreren in regio's met hoge tarieven op volledig geassembleerde import.
|