Your browser does not support JavaScript!


3.5 V6 Transit XJ220 – levende legende

Een van de wildste staaltjes techniek die ooit uit een ontwikkelgarage is komen rollen: deze ogenschijnlijk onopvallende Ford Transit uit 1989 verbergt onder zijn huid een beest dat is geboren voor snelheid. Oorspronkelijk gebouwd als een geheim prototype voor Jaguars meest ambitieuze supercar, de XJ220, verwierf hij een cultstatus – niet vanwege wat hij toen deed, maar vanwege wat hij uiteindelijk werd. Gordel om, want we duiken in de oorsprong, techniek en nalatenschap van een van de meest onverwachte prestatiebusjes in de autogeschiedenis.

Van bestelbus naar ingenieursicoon

Eind jaren ’80 was Jaguar druk bezig met de ontwikkeling van hun vlaggenschip-supercar: de XJ220. Ze hadden een testplatform nodig voor de nieuwe aandrijflijn, die uiteindelijk een 3.5-liter V6 met dubbele turbo zou worden, afgeleid van een Groep B-rallymotor ontwikkeld door Tom Walkinshaw Racing (TWR). In plaats van een speciaal prototypechassis te bouwen, kozen Jaguars ingenieurs voor de ultieme vermomming: een Ford Transit-bestelbus. Gebouwd in 1989, behield de bus zijn bescheiden uiterlijk, maar was technisch allesbehalve standaard. De oorspronkelijke 2.5 dieselmotor werd vervangen door de V6 van de XJ220 – een 542 pk sterke krachtbron die in de productieversie snelheden tot 343 km/u zou bereiken. De centraal geplaatste motor bevond zich achter de voorstoelen, gekoppeld aan een race-spec versnellingsbak en stuurde het brute koppel naar de achterwielen.
Om dit geweld de baas te blijven, werd het chassis verstevigd en de ophanging volledig opnieuw ontworpen, met geometrie geleend van de ontwikkelingsauto’s van de XJ220. Het resultaat? Een busje dat sportwagens van de lijn kon kloppen, terwijl hij eruitzag alsof hij op weg was naar een loodgietersklus. Jaguars ingenieursteam noemde hem met een knipoog “de bus”, maar hij werd een onmisbare troef binnen het testprogramma van de XJ220 – hij reed onopvallend duizenden kilometers op de openbare weg en verzamelde waardevolle data. Alleen het uitlaatgeluid was een duidelijke hint voor wie beter wist.

Rol in de ontwikkeling van de Jaguar XJ220

De Transit XJ220 was niet voor de show gebouwd – hij was een cruciaal gereedschap in de ontwikkeling van de Jaguar XJ220. Onder de carrosserie van de bestelbus verborgen ingenieurs de 3.5L V6 met dubbele turbo, afgeleid van het TWR Metro 6R4-project. Hierdoor konden ze de aandrijflijn stiekem testen op de openbare weg. De bus werd ingezet voor motorkalibratie, koeltests en het gedrag van de versnellingsbak – zonder de aandacht die een supercar-prototype zou trekken. Centraal geplaatst en oorverdovend luid, transformeerde de V6 de bus in een stealth-testvoertuig. Het chassis werd verstevigd, de ophanging aangepast, en het koelsysteem afgestemd op de eisen van hoge snelheden. Ondanks zijn utilitaire uiterlijk leverde de Transit essentiële prestatiedata voor de afwerking van de XJ220.

Top Gear-spotlight

De Transit XJ220 verwierf cultstatus na zijn verschijning in Top Gear Australia: The Ashes Special. Richard Hammond racete ermee tegen een Holden Maloo, en het resultaat verbaasde het publiek – de Transit schoot weg en pakte de leiding, waarmee hij de rauwe prestaties van Jaguars V6 liet zien. Velen dachten dat het een tv-rekwisiet was, maar het was de originele testmule van de XJ220, nog steeds met fabriekscarrosserie en stalen velgen. De absurde combinatie van werkbus en supercar-aandrijving maakte hem in één klap iconisch en onthulde een verborgen hoofdstuk uit de Jaguar-geschiedenis aan een wereldwijd publiek.

Huidige status en nalatenschap

Vandaag de dag bestaat de Transit XJ220 nog steeds als een volledig functionerend stuk Jaguar-techniekgeschiedenis. Na jaren in de vergetelheid werd de bus gerestaureerd door Don Law Racing – een van de weinige specialisten die geautoriseerd zijn om aan de XJ220 te werken. Hij behoudt zijn originele door TWR gebouwde V6 biturbo en op maat gemaakte aandrijflijn, wat hem tot een zeldzaam voorbeeld maakt van fabrieksgecertificeerde waanzin die het heeft overleefd. Af en toe te zien op evenementen of voor demonstraties op de weg – hij is nog steeds straatlegaal en technisch trouw aan de originele specificaties. Meer dan een curiositeit is het een tastbare herinnering aan een tijd waarin Jaguar het lef had om supercar-DNA te testen in een totaal onverwachte verpakking. Je kunt de technische specificaties van de Ford Transit bekijken op onze website.

Samenvatting: XJ220 Transit 3.5

De 3.5 V6 Transit XJ220 is niet zomaar een bizarre voetnoot – het is een hoeksteen van het XJ220-verhaal. Wat begon als een geheime testmule, werd een van de meest unieke technologische combinaties in de autogeschiedenis. Van circuitprestaties verborgen in een bestelwagen tot een icoon in Top Gear – hij bewijst dat echte legendes niet altijd een supercar-carrosserie dragen. Soms dragen ze stalen velgen en een Transit-badge.
Onderdelen voor uw bestelwagen
 
Gebruik trefwoorden om het artikel te vinden.
Geavanceerd zoeken
Transit Center in Europe