Renault Trafic III - Technische Specificaties
De Renault Trafic III is een lichte bedrijfswagen (LCV) die sinds 2014 in productie is. Ontworpen voor bedrijven en professionele gebruikers, biedt hij een balans tussen praktisch gebruik, efficiëntie en aanpasbaarheid. Met meerdere carrosserieconfiguraties en een reeks dieselmotoren blijft de Renault Trafic 2014 een populaire keuze onder bedrijfswagenoperators.
Afmetingen – Renault Trafic III 2014
Renault Trafic III L1H1
A - Totale lengte, B - Wielbasis, C - Totale hoogte, D - Maximale laadruimte lengte, E - Hoogte schuifdeur ingang, F - Breedte schuifdeur ingang
Symbool |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
Afmetingen (mm) |
5.080 |
3.098 |
1.971 |
3.750 |
1.284 |
1.030 |
Symbool
A: 5.080 mm
B: 3.098 mm
C: 1.971 mm
D: 3.750 mm
E: 1.284 mm
F: 1.030 mm
Renault Trafic III L1H2
A - Totale lengte, B - Wielbasis, C - Totale hoogte, D - Maximale laadruimte lengte, E - Hoogte schuifdeur ingang, F - Breedte schuifdeur ingang
Symbool |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
Afmetingen (mm) |
5.080 |
3.098 |
2.495 |
3.750 |
1.284 |
1.030 |
Symbool
A: 5.080 mm
B: 3.098 mm
C: 2.495 mm
D: 3.750 mm
E: 1.284 mm
F: 1.030 mm
Renault Trafic III L2H1
A - Totale lengte, B - Wielbasis, C - Totale hoogte, D - Maximale laadruimte lengte, E - Hoogte schuifdeur ingang, F - Breedte schuifdeur ingang
Symbool |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
Afmetingen (mm) |
5.480 |
3.498 |
1.967 |
4.150 |
1.284 |
1.030 |
Symbool
A: 5.480 mm
B: 3.498 mm
C: 1.967 mm
D: 4.150 mm
E: 1.284 mm
F: 1.030 mm
Renault Trafic III L2H2
A - Totale lengte, B - Wielbasis, C - Totale hoogte, D - Maximale laadruimte lengte, E - Hoogte schuifdeur ingang, F - Breedte schuifdeur ingang
Symbool |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
Afmetingen (mm) |
5.480 |
3.498 |
2.498 |
4.150 |
1.284 |
1.030 |
Symbool
A: 5.480 mm
B: 3.498 mm
C: 2.498 mm
D: 4.150 mm
E: 1.284 mm
F: 1.030 mm
A - Breedte met spiegels, B - Breedte met ingeklapte spiegels
Symbool |
A |
B |
Afmetingen (mm) |
2.283 |
1.956 |
Symbool
A: 2.283 mm
B: 1.956 mm
Laadvermogen en Bagageruimte – Renault Trafic III
De Renault Trafic III biedt een ruime en flexibele laadruimte, waardoor het een betrouwbare keuze is voor bedrijven die efficiënte transportoplossingen nodig hebben. De beschikbare configuraties maken verschillende laadvolumes en laadvermogens mogelijk.
Laadvolume per configuratie
Configuratie |
Laadvolume (m³) |
Maximale laadlengte (mm) |
Laadvermogen (kg) |
Europalletcapaciteit |
L1H1 |
5,8 |
3.750 |
1.017 |
2 |
L1H2 |
7,75 |
3.750 |
1.089 |
2 |
L2H1 |
6,7 |
4.150 |
1.251 |
3 |
L2H2 |
8,9 |
4.150 |
1.086 |
3 |
L1H1
Laadvolume: 5,8 m³
Maximale laadlengte: 3.750 mm
Laadvermogen: 1.017 kg
Europalletcapaciteit: 2
L1H2
Laadvolume: 7,75 m³
Maximale laadlengte: 3.750 mm
Laadvermogen: 1.089 kg
Europalletcapaciteit: 2
L2H1
Laadvolume: 6,7 m³
Maximale laadlengte: 4.150 mm
Laadvermogen: 1.251 kg
Europalletcapaciteit: 3
L2H2
Laadvolume: 8,9 m³
Maximale laadlengte: 4.150 mm
Laadvermogen: 1.086 kg
Europalletcapaciteit: 3
Laden en Praktisch Gebruik
De Renault Trafic III heeft een lage laadvloer, wat het in- en uitladen vergemakkelijkt. Dankzij de wijd openende achterdeuren en de grote schuifdeur aan de zijkant is de toegang tot de laadruimte zeer praktisch. Het voertuig is ook uitgerust met bevestigingspunten in de laadruimte om de stabiliteit van de lading tijdens transport te garanderen.
De L2-versies van de Trafic III bieden extra laadruimte en kunnen tot drie europallets vervoeren, wat ze ideaal maakt voor het transport van grotere goederen. Het algehele ontwerp optimaliseert efficiëntie terwijl de compacte buitenafmetingen behouden blijven, waardoor het voertuig geschikt is voor zowel stadsverkeer als langeafstandsritten.
Aandrijflijnen en Prestaties – Renault Trafic III
De Renault Trafic III is beschikbaar met een reeks dieselmotoren, die efficiëntie en veelzijdigheid bieden voor commerciële gebruikers. Oorspronkelijk werd het model geleverd met 1.6 dCi-motoren, maar in 2019 werd een vernieuwde reeks 2.0 dCi-motoren geïntroduceerd, die krachtiger en zuiniger zijn.
Motorvarianten
Motor |
Vermogen (pk) |
Koppel (Nm) |
Transmissie |
Brandstofverbruik (l/100 km) |
1.6 dCi Single Turbo |
90 |
260 |
6-versnellingsbak handgeschakeld |
6,5 - 7,0 |
1.6 dCi Single Turbo |
115 |
300 |
6-versnellingsbak handgeschakeld |
6,3 - 6,8 |
1.6 dCi Twin Turbo |
120 |
320 |
6-versnellingsbak handgeschakeld |
6,1 - 6,6 |
1.6 dCi Twin Turbo |
140 |
340 |
6-versnellingsbak handgeschakeld |
6,0 - 6,5 |
2.0 dCi (facelift 2019) |
120 |
320 |
6-versnellingsbak handgeschakeld / 6-versnellingsbak automaat |
6,2 - 6,7 |
2.0 dCi (facelift 2019) |
145 |
350 |
6-versnellingsbak handgeschakeld / 6-versnellingsbak automaat |
6,1 - 6,6 |
2.0 dCi (facelift 2019) |
170 |
380 |
6-versnellingsbak handgeschakeld / 6-versnellingsbak automaat |
6,3 - 6,8 |
1.6 dCi Single Turbo
Vermogen: 90-115 pk
Koppel: 260-300 Nm
Transmissie: 6-versnellingsbak handgeschakeld
Brandstofverbruik: 6,3 - 7,0 l/100 km
1.6 dCi Twin Turbo
Vermogen: 120-140 pk
Koppel: 320-340 Nm
Transmissie: 6-versnellingsbak handgeschakeld
Brandstofverbruik: 6,0 - 6,6 l/100 km
2.0 dCi (facelift 2019)
Vermogen: 120-170 pk
Koppel: 320-380 Nm
Transmissie: 6-versnellingsbak handgeschakeld / 6-versnellingsbak automaat
Brandstofverbruik: 6,1 - 6,8 l/100 km
Prestaties en Rijervaring
De Renault Trafic III biedt een dynamische en tegelijkertijd zuinige rijervaring. De introductie van twin-turbo technologie verbeterde de acceleratie en de beschikbaarheid van koppel bij lage toerentallen, waardoor het brandstofverbruik werd geoptimaliseerd zonder afbreuk te doen aan de prestaties. De 2.0 dCi-motoren, geïntroduceerd na de facelift van 2019, bieden meer vermogen en een soepelere rijervaring, vooral in combinatie met de automatische transmissie.
Hybride en Elektrische Versies
Momenteel is de Renault Trafic III niet beschikbaar als hybride of elektrische variant. Renault investeert echter in alternatieve energieoplossingen, en toekomstige modellen kunnen hybride of volledig elektrische varianten omvatten, vergelijkbaar met de Renault Master E-Tech Electric.
Trekvermogen – Renault Trafic III
De Renault Trafic III heeft een solide trekvermogen, waardoor het een veelzijdige keuze is voor bedrijven die zowel laadruimte als de mogelijkheid om extra ladingen te trekken nodig hebben. Het trekvermogen varieert afhankelijk van de motorisering en configuratie van het voertuig.
Maximaal Trekvermogen
Motor |
Geremd Aanhangwagengewicht (kg) |
Ongeremd Aanhangwagengewicht (kg) |
1.6 dCi (90-140 pk) |
2.000 |
750 |
2.0 dCi (120-170 pk, na 2019) |
2.500 |
750 |
1.6 dCi (90-140 pk)
Geremd Aanhangwagengewicht: 2.000 kg
Ongeremd Aanhangwagengewicht: 750 kg
2.0 dCi (120-170 pk, na 2019)
Geremd Aanhangwagengewicht: 2.500 kg
Ongeremd Aanhangwagengewicht: 750 kg
Trekhulp en Veiligheidsfuncties
De Renault Trafic III is uitgerust met verschillende trekondersteuningssystemen om de veiligheid en stabiliteit te verbeteren, waaronder:
- Trailer Stability Assist (TSA) – helpt de stabiliteit van het voertuig te behouden bij het trekken van een aanhangwagen.
- Hill Start Assist – voorkomt achteruitrollen bij het starten op een helling met een beladen aanhangwagen.
- Elektronische Stabiliteitscontrole (ESC) – verbetert de controle bij het trekken van zware ladingen.
- Optionele Trekhaak – beschikbaar als fabriekstoebehoren of aftermarket-accessoire, afhankelijk van de trekbehoeften.
|