Renault Trafic I - Technische specificaties
De Renault Trafic I (1980–2001) was een betrouwbare en veelzijdige lichte bedrijfswagen, geschikt voor een breed scala aan transportbehoeften. Er waren verschillende motoropties beschikbaar, waaronder benzine- en dieselvarianten, evenals meerdere carrosserieconfiguraties. De Trafic I was verkrijgbaar met een korte of lange wielbasis en met zowel een standaard als verhoogd dak. Voorwielaandrijving was de standaardoptie, terwijl achterwielaandrijving beschikbaar was voor een hoger laadvermogen.
Renault Trafic I - Afmetingen
A - benzine, B - diesel
Renault Trafic I L1H1
Renault Trafic I L1H2
Renault Trafic I L2H2
Renault Trafic I Chassis
Motoropties
De Renault Trafic I (1980–2001) was beschikbaar met verschillende motoropties. Deze omvatten benzine- en dieselmotoren, zowel atmosferisch als turbogevoerd. De motorconfiguraties waren als volgt:
- 1.6L Benzine (1980–1990): 72 pk bij 5.500 tpm, 115 Nm bij 3.500 tpm
- 1.9L Diesel (1980–1994): 55 pk bij 4.000 tpm, 106 Nm bij 2.000 tpm
- 1.9L Turbo Diesel (1989–2001): 80 pk bij 4.200 tpm, 140 Nm bij 2.000 tpm
- 2.0L Benzine (1985–1990): 92 pk bij 5.500 tpm, 140 Nm bij 3.500 tpm
- 2.1L Diesel (1985–1991): 63 pk bij 4.000 tpm, 118 Nm bij 2.000 tpm
- 2.1L Turbo Diesel (1989–2001): 91 pk bij 4.500 tpm, 160 Nm bij 2.500 tpm
- 2.4L Diesel (1985–1991): 71 pk bij 4.000 tpm, 124 Nm bij 2.200 tpm
Laadvermogen en laadvolume
De Renault Trafic I werd aangeboden in verschillende carrosserieconfiguraties en maten, met verschillende laadvermogens afhankelijk van het model en het type motor. De beschikbare versies waren:
- L1H1 (Korte wielbasis, standaard dak): Tot 800 kg laadvermogen
- L1H2 (Korte wielbasis, hoog dak): Tot 1.000 kg laadvermogen
- L2H1 (Lange wielbasis, standaard dak): Tot 1.000 kg laadvermogen
- L2H2 (Lange wielbasis, hoog dak): Tot 1.200 kg laadvermogen
Transmissie- en aandrijfopties
De Renault Trafic I was verkrijgbaar met zowel voorwiel- als achterwielaandrijving, afhankelijk van het model en het gebruik. Transmissieopties omvatten handgeschakelde versnellingsbakken met 4 of 5 versnellingen. Automatische transmissie was niet beschikbaar voor deze generatie van de Renault Trafic.
- Voorwielaandrijving: Standaard op de meeste L1H1- en L2H1-modellen
- Achterwielaandrijving: Beschikbaar op geselecteerde L2H2-modellen voor verhoogd laadvermogen
- Transmissieopties: 4-versnellingsbak handgeschakeld, 5-versnellingsbak handgeschakeld
Interieur en comfortvoorzieningen
De Renault Trafic I bood een reeks interieurvoorzieningen om het comfort van de bestuurder en passagiers te verbeteren, afhankelijk van het uitrustingsniveau:
- Bestuurdersstoel: Verstelbaar, met hoge rugleuning voor extra comfort
- Passagiersstoelen: Verkrijgbaar in verschillende configuraties, inclusief bankjes voor maximaal 9 passagiers in de minibusversie
- Cabinefuncties: In hogere uitvoeringen waren airconditioning, centrale vergrendeling en verbeterde audiosystemen beschikbaar
Veiligheidsvoorzieningen
De vroege modellen van de Renault Trafic I waren uitgerust met basisveiligheidsvoorzieningen. Naarmate de productie vorderde, werden aanvullende veiligheidsfuncties geïntroduceerd:
- Remsysteem: Schijfremmen vooraan en trommelremmen achteraan
- Veiligheidsgordels: Standaard vooraan, latere modellen met verbeterde systemen
- Optionele veiligheidsvoorzieningen: Airbags en ABS werden geïntroduceerd in modellen na 1994
|