Your browser does not support JavaScript!


Project Redcap - het ontstaan van Ford Transit

In het begin van de jaren 60 opereerde Ford in Europa via twee afzonderlijke afdelingen: de Britse en de Duitse. Beide hadden hun eigen plannen voor de opvolgers van bestaande modellen, wat leidde tot interne concurrentie. In het Verenigd Koninkrijk was het Thames 800E-project al aan de gang, terwijl de Duitsers zich op hun oplossingen concentreerden. Echter, tussen 1961 en 1962, geïnitieerde Henry Ford II, bezorgd over de richting van Ford in Europa, een gezamenlijk project.

Project Redcap

Een initiatief vanuit het hoofdkantoor van Ford in de VS evolueerde naar een beslissing voor een gezamenlijke onderneming genaamd "Common Van." Dit project, later "Project Redcap" genoemd, was bedoeld om de inspanningen van de Britse en Duitse afdelingen van Ford te combineren om een universeel busmodel te creëren. Hoewel de initiële samenwerking tussen de ingenieursteams moeilijkheden ondervond vanwege culturele verschillen, werden deze overwonnen dankzij Ed Baumgartner uit de VS.

Belangrijkste projectassumpties

Eén van de belangrijkste doelen voor het nieuwe model was zijn veelzijdigheid. Het voertuig moest duurzaam, betrouwbaar, ruim, comfortabel, economisch en eenvoudig te onderhouden zijn. Het ontwerp van de auto moest aan een breed scala van toepassingen voldoen, wat doordacht ontwerp vanaf het begin vereiste. Een belangrijk aspect was ook de eenvoudige onderhoudbaarheid, verzekerd door de plaatsing van de motor aan de voorkant.

Innovatieve ontwerpoplossingen

De Transit reed vergelijkbaar met personenauto's. Ingenieurs begonnen met een schone lei, wat de creatie van een model mogelijk maakte dat aan de hedendaagse eisen voldeed. Veel innovatieve oplossingen werden geïntroduceerd, zoals voorvering gebaseerd op een balk en het gebruik van nieuwe V4-motoren om de voorkant van het voertuig te minimaliseren.

Prototypes en tests

De eerste prototypes waren gebaseerd op bestaande modellen zoals de Bedford CA en de Thames 400E. Deze prototypes maakten het mogelijk om nieuwe componenten en motoren te testen. Het eerste gerichte prototype verscheen in januari 1964, waarbij Britse ontwerpers wijzigingen aanbrachten zoals het verhogen van de koplampen en het wijzigen van het rooster. Op dat moment voorzag niemand hoe ver het ontwerp van de Ford Transit zich zou ontwikkelen, zoals blijkt uit het trailrooster van de Ford Transit.

Intensieve tests

Prototypes ondergingen intensieve tests wereldwijd om hun betrouwbaarheid onder verschillende omstandigheden te garanderen. De tests omvatten ritten op snelwegen, onverharde wegen, windtunneltests en extreme klimatologische omstandigheden zoals winters in Finland en zomerse hitte in Portugal.

Marktintroductie

Oorspronkelijk werd het project Redcap genoemd, maar uiteindelijk werd de naam "Transit," overgenomen van het Taunus Transit model, aangenomen. Het voertuig moest in twee lengtematen worden geproduceerd, met de mogelijkheid van verschillende carrosserievarianten. De Ford Transit kreeg snel erkenning vanwege zijn veelzijdigheid, duurzaamheid en innovatieve oplossingen. Het marktsucces bracht Ford aanzienlijke financiële voordelen en versterkte de positie van het merk in het bestelwagensegment.

Samenvatting: Project Redcap

Project Redcap en het eindproduct, de Ford Transit MK1, zijn voorbeelden van hoe internationale samenwerking en innovatieve benaderingen de automarkt kunnen revolutioneren. Dankzij de gezamenlijke inspanningen van ingenieurs uit verschillende landen werd een model gecreëerd dat nieuwe normen stelde in zijn klasse. De Ford Transit blijft een symbool van betrouwbaarheid en veelzijdigheid en geniet wereldwijde populariteit. Vergeet niet dat je onderdelen voor bestelwagens kunt vinden in onze online winkel.
 
Gebruik trefwoorden om het artikel te vinden.
Geavanceerd zoeken
Transit Center in Europe