Your browser does not support JavaScript!


Peugeot Boxer - PSA Tweeling

De samenwerking tussen Fiat en PSA is verantwoordelijk voor het ontwerp en de productie van de Peugeot Boxer. Het is de grootste bestelwagen van de Franse fabrikant in het segment van middelgrote en grote bestelwagens. Peugeot Boxer is de natuurlijke opvolger van de J5, die technisch overeenkwam met de eerste generatie Fiat Ducato. Het partnerschap van twee bedrijven, de verwachtingen van de klant en de groeiende populariteit van bestelauto's, hebben geresulteerd in de vorm van een stabiele bestelwagen, de Peugeot Boxer. Vanwege de beperkte distributiebronnen was Boxer in het begin vooral beschikbaar in Frankrijk. Later verscheen het busje in alle Europese landen. Laten we teruggaan naar het moment waarop het allemaal begon.

Debuut van Peugeot Boxer

Het werk aan een volledig nieuw busje, dat moest breken met verouderde oplossingen en stijl, begon in 1987. Ital Design, geleid door Giorgetto Giugario, was betrokken bij het werken aan de carrosserie van het nieuwe busje. De richtlijnen die het bedrijf ontving om de carrosserie van het nieuwe model te ontwikkelen, waren zeer eenvoudig: grote laadruimte, betaalbaarheid voor verschillende carrosserieversies en vermindering van luchtweerstand. Na enkele jaren van verbetering werd de definitieve versie van het voertuig goedgekeurd. Peugeot Boxer I werd in 1994 voor het eerst gepresenteerd op de beurs van Genève. Uiteindelijk werd de luchtweerstandscoëfficiënt Cx = 0,35 bereikt. Het was dit ontwerp, waarop ook Fiat- en Citroën-bestelwagens waren gebaseerd, dat in 1995 werd gekozen voor de bestelwagen van het jaar.

Het bedrijf heeft enkele ontwerpoplossingen gebruikt die goed hebben gewerkt in het J5-model. Peugeot Boxer I was een voorwielaangedreven voertuig met een dwarse motor. Er werd besloten om een ​​zelfdragende carrosserie te gebruiken, die bijdroeg tot een afname van het eigen gewicht van het voertuig en een toename van de botsingssterkte. Interessant genoeg werd besloten om verschillende ontwerpen van voor- en achtervering te gebruiken. Aan de voorkant is er een McPherson-ophanging (met of zonder stabilisator), en aan de achterkant is een stijve achteras gemonteerd op parabolische veren. Bestelwagens waren hoofdzakelijk uitgerust met dieselmotoren, die vermogen produceerden in het bereik van 68 - 127 PK. De krachtigste versie van de motor kwam van Iveco en had de aanduiding 2.8HDI. Peugeot Boxer I werd geproduceerd als gesloten bestelwagen, geglazuurde bestelwagen, verhoogde bestelwagen, 6/9-passagierswagen, 9-passagiers minibus, doos, 6-passagiersdoos. Er waren ook bestellingen voor individuele vlootklanten, zoals een postkantoor in Frankrijk of een netwerk van ziekenhuizen.

In februari 2002 werd besloten om alle twee modellen van de PSA-groepswagens te vernieuwen. Bij facelifting ging het vooral om het uiterlijk van de voorkant van het voertuig. De meest opvallende aanpassing was de verandering van verlichting naar grotere. Bovendien is ook de voorbumper veranderd, die meer karakteristieke vormen heeft aangenomen. De fabrikant besloot ook het logo beter zichtbaar te maken. Kleine veranderingen werden ook in het voertuig aangebracht, hoewel het voornamelijk om meer zakken en kluisjes voor gebruik door de bestuurder ging. Nieuwe benzine-, LPG- en CNG-units zijn verschenen in het motorbereik. Hun maximale vermogen was 110 PK. De facelift had geen invloed op de luchtweerstandscoëfficiënt, die nog steeds Cx = 0,35 was. Werk aan de meer gestroomlijnde vorm moest worden verplaatst naar de volgende generatie voertuigen. Dit verscheen enkele jaren later, al in 2006.

De eerste generatie Peugeot Boxer is niet zo succesvol geweest in de verkoop als de tweeling Fiat Ducato. Boxer Ik was erg populair in Frankrijk. In andere delen van Europa bleef het in de schaduw van Ducato, Ford Transit of zelfs Volkswagen LT. Dit was voornamelijk te wijten aan een minder uitgebreid netwerk van dealersalons in vergelijking met concurrerende merken.

Lees volgende Peugot Boxer II ->
 
Gebruik trefwoorden om het artikel te vinden.
Geavanceerd zoeken
Transit Center in Europe