Mercedes Sprinter I (1995–2006) – Specificaties
De eerste generatie van de Mercedes-Benz Sprinter, geproduceerd van 1995 tot 2006, groeide snel uit tot een van de meest iconische en veelzijdige bedrijfswagens van Europa. Verkrijgbaar in verschillende lengtes en dakhoogtes, voldeed hij aan uiteenlopende professionele en industriële toepassingen.
Afmetingen – Mercedes-Benz Sprinter I
Mercedes Sprinter I L1H1
A - Totale lengte, B - Wielbasis, C - Totale hoogte, D - Maximale laadruimte lengte
Symbool |
A |
B |
C |
D |
Afmetingen (mm) |
5004 |
2997 |
2365–2405 |
2515 |
L1H1
A: 5004 mm
B: 2997 mm
C: 2365–2405 mm
D: 2515 mm
Mercedes Sprinter I L1H2
A - Totale lengte, B - Wielbasis, C - Totale hoogte, D - Maximale laadruimte lengte
Symbool |
A |
B |
C |
D |
Afmetingen (mm) |
5004 |
2997 |
2591–2631 |
2515 |
L1H2
A: 5004 mm
B: 2997 mm
C: 2591–2631 mm
D: 2515 mm
Mercedes Sprinter I L2H1
A - Totale lengte, B - Wielbasis, C - Totale hoogte, D - Maximale laadruimte lengte
Symbool |
A |
B |
C |
D |
Afmetingen (mm) |
5585 |
3550 |
2365–2405 |
3265 |
L2H1
A: 5585 mm
B: 3550 mm
C: 2365–2405 mm
D: 3265 mm
Mercedes Sprinter I L2H2
A - Totale lengte, B - Wielbasis, C - Totale hoogte, D - Maximale laadruimte lengte
Symbool |
A |
B |
C |
D |
Afmetingen (mm) |
5585 |
3550 |
2591–2631 |
3265 |
L2H2
A: 5585 mm
B: 3550 mm
C: 2591–2631 mm
D: 3265 mm
Mercedes Sprinter I L3H2
A - Totale lengte, B - Wielbasis, C - Totale hoogte, D - Maximale laadruimte lengte
Symbool |
A |
B |
C |
D |
Afmetingen (mm) |
6945 |
4013 |
2591–2631 |
4214 |
L3H2
A: 6945 mm
B: 4013 mm
C: 2591–2631 mm
D: 4214 mm
Laadruimte en draagvermogen – Mercedes-Benz Sprinter 1995
De eerste generatie Sprinter was ontworpen om uitstekende laadcapaciteit en intern volume te bieden in uiteenlopende configuraties. Van compacte L1H1-modellen tot lange wielbasis L3H2-versies bood de bestelwagen flexibele oplossingen voor vakmensen, koeriers en logistieke bedrijven.
Laadcapaciteit en intern volume
Model |
Max. laadlengte (mm) |
Laadvolume (m³) |
Draagvermogen (kg) |
Europallets |
L1H1 |
2515 |
7,0 |
1670 |
2 |
L1H2 |
2515 |
9,1 |
1540 |
2 |
L2H1 |
3265 |
9,1 |
1540 |
3 |
L2H2 |
3265 |
10,4 |
1520 |
3 |
L3H2 |
4214 |
13,4 |
1400–1500 |
5 |
L1H1
Max. laadlengte: 2515 mm
Volume: 7,0 m³
Draagvermogen: 1670 kg
Europallets: 2
L1H2
Max. laadlengte: 2515 mm
Volume: 9,1 m³
Draagvermogen: 1540 kg
Europallets: 2
L2H1
Max. laadlengte: 3265 mm
Volume: 9,1 m³
Draagvermogen: 1540 kg
Europallets: 3
L2H2
Max. laadlengte: 3265 mm
Volume: 10,4 m³
Draagvermogen: 1520 kg
Europallets: 3
L3H2
Max. laadlengte: 4214 mm
Volume: 13,4 m³
Draagvermogen: 1400–1500 kg
Europallets: 5
Laadgemak
De lage laadvloer en brede achterdeuropening verbeteren de laadefficiëntie. Afhankelijk van de configuratie kunnen er twee tot vijf europallets worden vervoerd. De ruime, vierkante laadruimte is geschikt voor zowel stellingsystemen als grote voorwerpen, terwijl de verstevigde vloer en sjorogen zorgen voor veilige transportmogelijkheden.
Motoren en aandrijvingen – Mercedes Sprinter I
De eerste generatie Sprinter werd geleverd met een breed aanbod aan diesel- en benzinemotoren. Vooral de betrouwbare en koppelrijke dieselmotoren maakten de Sprinter populair bij vakmensen en wagenparkbeheerders.
Motoropties en specificaties
Motor |
Type |
Cilinderinhoud (cc) |
Vermogen (pk) |
Koppel (Nm) |
Transmissie |
Gemiddeld verbruik (l/100 km) |
OM602 2.9 TD |
5-cilinder turbodiesel |
2874 |
122 |
280 |
5-versnellingen handgeschakeld |
10,0 |
OM611 2.2 CDI |
4-cilinder turbodiesel |
2148 |
82–129 |
200–305 |
5-versnellingen handgeschakeld |
8,5–9,5 |
OM612 2.7 CDI |
5-cilinder turbodiesel |
2687 |
156 |
330 |
5-traps automaat / handgeschakeld |
9,5–10,5 |
M111 2.3 Benzine |
4-cilinder benzine |
2295 |
143 |
200 |
5-versnellingen handgeschakeld |
12,0 |
OM602 2.9 TD
Type: 5-cilinder turbodiesel
Vermogen: 122 pk
Koppel: 280 Nm
Transmissie: 5-versnellingen handgeschakeld
Verbruik: 10,0 l/100 km
OM611 2.2 CDI
Type: 4-cilinder turbodiesel
Vermogen: 82–129 pk
Koppel: 200–305 Nm
Transmissie: 5-versnellingen handgeschakeld
Verbruik: 8,5–9,5 l/100 km
OM612 2.7 CDI
Type: 5-cilinder turbodiesel
Vermogen: 156 pk
Koppel: 330 Nm
Transmissie: 5-traps automaat / handgeschakeld
Verbruik: 9,5–10,5 l/100 km
M111 2.3 Benzine
Type: 4-cilinder benzine
Vermogen: 143 pk
Koppel: 200 Nm
Transmissie: 5-versnellingen handgeschakeld
Verbruik: 12,0 l/100 km
Prestaties en betrouwbaarheid
De motoren van de Sprinter zijn ontworpen voor duurzaamheid en hoog koppel – ideaal voor zwaar transport en stadsverkeer. De OM611 en OM612 CDI-motoren boden moderne common-rail efficiëntie, terwijl de OM602 bekend stond om zijn eenvoudige en robuuste turbokracht. Benzinevarianten kwamen minder vaak voor, maar leverden een soepele rijervaring voor lichtere taken.
Trekvermogen – Mercedes-Benz Sprinter 1995
De eerste generatie Sprinter bood niet alleen uitstekende laadcapaciteiten, maar ook betrouwbare trekprestaties. Geschikt voor commerciële aanhangwagens, bouwmachines of extra lading, was het een veelzijdige oplossing voor vele professionele toepassingen.
Maximaal trekgewicht
Motor |
Geremd (kg) |
Ongeremd (kg) |
OM602 2.9 TD |
2000 |
750 |
OM611 2.2 CDI |
2000 |
750 |
OM612 2.7 CDI |
2000 |
750 |
M111 2.3 Benzine |
1800 |
750 |
OM602 2.9 TD
Geremd: 2000 kg
Ongeremd: 750 kg
OM611 2.2 CDI
Geremd: 2000 kg
Ongeremd: 750 kg
OM612 2.7 CDI
Geremd: 2000 kg
Ongeremd: 750 kg
M111 2.3 Benzine
Geremd: 1800 kg
Ongeremd: 750 kg
Trekhulpmiddelen en praktisch gebruik
De Sprinter was uitgerust met essentiële trekvoorzieningen zoals versterkte achterassen, aansluiting voor aanhangerverlichting en optionele trekhaak. De krachtige dieselmotoren leverden voldoende koppel om zware ladingen veilig te trekken. Of het nu ging om machines, bouwtrailers of goederenwagens – de Sprinter I bewees zich als een betrouwbare trekauto voor professionals. |