Your browser does not support JavaScript!


Mercedes Sprinter I (1995–2006) – Specificaties

De eerste generatie van de Mercedes-Benz Sprinter, geproduceerd van 1995 tot 2006, groeide snel uit tot een van de meest iconische en veelzijdige bedrijfswagens van Europa. Verkrijgbaar in verschillende lengtes en dakhoogtes, voldeed hij aan uiteenlopende professionele en industriële toepassingen.

Afmetingen – Mercedes-Benz Sprinter I

Afmetingen Mercedes Sprinter L1H1

Mercedes Sprinter I L1H1

A - Totale lengte, B - Wielbasis, C - Totale hoogte, D - Maximale laadruimte lengte
Symbool A B C D
Afmetingen (mm) 5004 2997 2365–2405 2515

L1H1

A: 5004 mm

B: 2997 mm

C: 2365–2405 mm

D: 2515 mm

Afmetingen Mercedes Sprinter L1H2

Mercedes Sprinter I L1H2

A - Totale lengte, B - Wielbasis, C - Totale hoogte, D - Maximale laadruimte lengte
Symbool A B C D
Afmetingen (mm) 5004 2997 2591–2631 2515

L1H2

A: 5004 mm

B: 2997 mm

C: 2591–2631 mm

D: 2515 mm

Afmetingen Mercedes Sprinter L2H1

Mercedes Sprinter I L2H1

A - Totale lengte, B - Wielbasis, C - Totale hoogte, D - Maximale laadruimte lengte
Symbool A B C D
Afmetingen (mm) 5585 3550 2365–2405 3265

L2H1

A: 5585 mm

B: 3550 mm

C: 2365–2405 mm

D: 3265 mm

Afmetingen Mercedes Sprinter L2H2

Mercedes Sprinter I L2H2

A - Totale lengte, B - Wielbasis, C - Totale hoogte, D - Maximale laadruimte lengte
Symbool A B C D
Afmetingen (mm) 5585 3550 2591–2631 3265

L2H2

A: 5585 mm

B: 3550 mm

C: 2591–2631 mm

D: 3265 mm

Afmetingen Mercedes Sprinter L3H2

Mercedes Sprinter I L3H2

A - Totale lengte, B - Wielbasis, C - Totale hoogte, D - Maximale laadruimte lengte
Symbool A B C D
Afmetingen (mm) 6945 4013 2591–2631 4214

L3H2

A: 6945 mm

B: 4013 mm

C: 2591–2631 mm

D: 4214 mm

Laadruimte en draagvermogen – Mercedes-Benz Sprinter 1995

De eerste generatie Sprinter was ontworpen om uitstekende laadcapaciteit en intern volume te bieden in uiteenlopende configuraties. Van compacte L1H1-modellen tot lange wielbasis L3H2-versies bood de bestelwagen flexibele oplossingen voor vakmensen, koeriers en logistieke bedrijven.

Laadcapaciteit en intern volume

Model Max. laadlengte (mm) Laadvolume (m³) Draagvermogen (kg) Europallets
L1H1 2515 7,0 1670 2
L1H2 2515 9,1 1540 2
L2H1 3265 9,1 1540 3
L2H2 3265 10,4 1520 3
L3H2 4214 13,4 1400–1500 5

L1H1

Max. laadlengte: 2515 mm

Volume: 7,0 m³

Draagvermogen: 1670 kg

Europallets: 2

L1H2

Max. laadlengte: 2515 mm

Volume: 9,1 m³

Draagvermogen: 1540 kg

Europallets: 2

L2H1

Max. laadlengte: 3265 mm

Volume: 9,1 m³

Draagvermogen: 1540 kg

Europallets: 3

L2H2

Max. laadlengte: 3265 mm

Volume: 10,4 m³

Draagvermogen: 1520 kg

Europallets: 3

L3H2

Max. laadlengte: 4214 mm

Volume: 13,4 m³

Draagvermogen: 1400–1500 kg

Europallets: 5

Laadgemak

De lage laadvloer en brede achterdeuropening verbeteren de laadefficiëntie. Afhankelijk van de configuratie kunnen er twee tot vijf europallets worden vervoerd. De ruime, vierkante laadruimte is geschikt voor zowel stellingsystemen als grote voorwerpen, terwijl de verstevigde vloer en sjorogen zorgen voor veilige transportmogelijkheden.

Motoren en aandrijvingen – Mercedes Sprinter I

De eerste generatie Sprinter werd geleverd met een breed aanbod aan diesel- en benzinemotoren. Vooral de betrouwbare en koppelrijke dieselmotoren maakten de Sprinter populair bij vakmensen en wagenparkbeheerders.

Motoropties en specificaties

Motor Type Cilinderinhoud (cc) Vermogen (pk) Koppel (Nm) Transmissie Gemiddeld verbruik (l/100 km)
OM602 2.9 TD 5-cilinder turbodiesel 2874 122 280 5-versnellingen handgeschakeld 10,0
OM611 2.2 CDI 4-cilinder turbodiesel 2148 82–129 200–305 5-versnellingen handgeschakeld 8,5–9,5
OM612 2.7 CDI 5-cilinder turbodiesel 2687 156 330 5-traps automaat / handgeschakeld 9,5–10,5
M111 2.3 Benzine 4-cilinder benzine 2295 143 200 5-versnellingen handgeschakeld 12,0

OM602 2.9 TD

Type: 5-cilinder turbodiesel

Vermogen: 122 pk

Koppel: 280 Nm

Transmissie: 5-versnellingen handgeschakeld

Verbruik: 10,0 l/100 km

OM611 2.2 CDI

Type: 4-cilinder turbodiesel

Vermogen: 82–129 pk

Koppel: 200–305 Nm

Transmissie: 5-versnellingen handgeschakeld

Verbruik: 8,5–9,5 l/100 km

OM612 2.7 CDI

Type: 5-cilinder turbodiesel

Vermogen: 156 pk

Koppel: 330 Nm

Transmissie: 5-traps automaat / handgeschakeld

Verbruik: 9,5–10,5 l/100 km

M111 2.3 Benzine

Type: 4-cilinder benzine

Vermogen: 143 pk

Koppel: 200 Nm

Transmissie: 5-versnellingen handgeschakeld

Verbruik: 12,0 l/100 km

Prestaties en betrouwbaarheid

De motoren van de Sprinter zijn ontworpen voor duurzaamheid en hoog koppel – ideaal voor zwaar transport en stadsverkeer. De OM611 en OM612 CDI-motoren boden moderne common-rail efficiëntie, terwijl de OM602 bekend stond om zijn eenvoudige en robuuste turbokracht. Benzinevarianten kwamen minder vaak voor, maar leverden een soepele rijervaring voor lichtere taken.

Trekvermogen – Mercedes-Benz Sprinter 1995

De eerste generatie Sprinter bood niet alleen uitstekende laadcapaciteiten, maar ook betrouwbare trekprestaties. Geschikt voor commerciële aanhangwagens, bouwmachines of extra lading, was het een veelzijdige oplossing voor vele professionele toepassingen.

Maximaal trekgewicht

Motor Geremd (kg) Ongeremd (kg)
OM602 2.9 TD 2000 750
OM611 2.2 CDI 2000 750
OM612 2.7 CDI 2000 750
M111 2.3 Benzine 1800 750

OM602 2.9 TD

Geremd: 2000 kg

Ongeremd: 750 kg

OM611 2.2 CDI

Geremd: 2000 kg

Ongeremd: 750 kg

OM612 2.7 CDI

Geremd: 2000 kg

Ongeremd: 750 kg

M111 2.3 Benzine

Geremd: 1800 kg

Ongeremd: 750 kg

Trekhulpmiddelen en praktisch gebruik

De Sprinter was uitgerust met essentiële trekvoorzieningen zoals versterkte achterassen, aansluiting voor aanhangerverlichting en optionele trekhaak. De krachtige dieselmotoren leverden voldoende koppel om zware ladingen veilig te trekken. Of het nu ging om machines, bouwtrailers of goederenwagens – de Sprinter I bewees zich als een betrouwbare trekauto voor professionals.
Mercedes Sprinter
 
Gebruik trefwoorden om het artikel te vinden.
Geavanceerd zoeken
Transit Center in Europe