Your browser does not support JavaScript!


Ford Transit Custom vs Renault Trafic - vergelijking

De Ford Transit Custom MK3 (model 2023) en de Renault Trafic III (nieuwste Trafic, bijgewerkt in 2025) zijn twee toonaangevende middelgrote bestelwagens in Europa. Elk biedt meerdere carrosserieconfiguraties: de Transit Custom is verkrijgbaar in twee lengtes (L1/L2) met een laag dak, terwijl de Trafic in twee lengtes (L1/L2) en twee dakhoogtes (H1 laag, H2 hoog) wordt geleverd. Beide worden aangeboden als gesloten bestelwagen of dubbele cabine. Hieronder vergelijken we hun belangrijkste kenmerken – afmetingen, laadvermogen, motoren, brandstofverbruik, technologie, prijzen en betrouwbaarheid – op basis van gegevens uit officiële bronnen en reviews.

Afmetingen en laadcapaciteit

De Transit Custom MK3 (2023) in de korte wielbasis L1-vorm is ongeveer 5.050 mm lang, met een wielbasis van 3.100 mm en een dakhoogte van 1.972 mm. Ter vergelijking: de Renault Trafic III (L1H1) is ongeveer 5.080 mm lang (wielbasis 3.098 mm) en 1.971 mm hoog, en biedt ~5,8 m³ laadruimte.

Ford Transit Custom L1H1

Totale lengte: 5.050 mm

Wielbasis: 3.100 mm

Hoogte: 1.972 mm

Laadvolume: ~5,8 m³

Max. laadvermogen: ≈1.350 kg (diesel)

Renault Trafic L1H1

Totale lengte: 5.080 mm

Hoogte: 1.971 mm

Laadvolume: 5,8 m³

Max. laadvermogen: 1.222 kg


Ford Transit Custom L2H1

Totale lengte: 5.450 mm

Wielbasis: 3.500 mm

Hoogte: 1.972 mm

Laadvolume: ~6,8 m³

Max. laadvermogen: ≈1.350 kg (diesel)

Renault Trafic L2H2

Totale lengte: 5.480 mm

Hoogte: 2.498 mm

Laadvolume: 8,9 m³

Max. laadvermogen: 1.083 kg

Conclusies: De Renault Trafic biedt meer verticale ruimte (hoger dak) en een groter laadvolume, vooral in de L2H2-configuratie. De Transit Custom is iets korter en houdt de hoogte onder de 2,0 m (handig in garages), en ondersteunt een hoger laadvermogen (~1.350 kg).

Motoren en prestaties

Beide bestelwagens maken gebruik van moderne turbomotoren. De Transit Custom MK3 wordt aangeboden met Ford's 2.0L EcoBlue-diesel met vermogens van 110-170 pk. Hij wordt standaard geleverd met een handgeschakelde 6-versnellingsbak (FWD) en biedt een 8-traps automaat (AWD-optie op hogere vermogens). Ford biedt ook een mild-hybride (MHEV) optie op sommige diesels, plus een nieuwe plug-in hybride (2.5L benzine + elektromotor, 232 pk) en een volledig elektrische E-Transit Custom (100 of 160 kW motor, ~337 km actieradius). De Renault Trafic III is alleen verkrijgbaar als diesel: vroege modellen gebruikten een 1.6L dCi (90-140 pk), terwijl de facelift van 2019+ een 2.0L dCi (120-170 pk) introduceerde. Transmissies zijn handgeschakelde 6-versnellingsbakken, met een 6-traps automaat met dubbele koppeling beschikbaar voor de 2.0 dCi op hogere uitrustingsniveaus. Er wordt nog geen hybride of elektrische Trafic-versie aangeboden.

Ford Transit Custom MK3

Motor: 2.0L EcoBlue diesel, 110–170 pk

Vermogen: 110–170 pk (405 Nm voor 170 pk)

Transmissie: Handgeschakeld 6 versnellingen (standaard); 8-traps automaat (beschikbaar)

Alternatieven: Plug-in Hybride (2.5L, 232 pk, ~50 km EV-actieradius) en Elektrisch (100/160 kW, ~337 km)

Renault Trafic III

Motor: 1.6L dCi diesel (90–140 pk) of 2.0L dCi (120–170 pk)

Vermogen: 90–170 pk (max. 380 Nm)

Transmissie: Handgeschakeld 6 versnellingen (standaard); 6-traps automaat met dubbele koppeling (2.0L-modellen)

Elektrische versie: Momenteel geen (geen hybride/elektrische Trafic)

Conclusies: Beide bestelwagens bereiken vergelijkbare piekvermogens (~170 pk) en bieden moderne dieselmotoren. Het aanbod van Ford is breder (met hybride/elektrische opties) en omvat optionele AWD, terwijl de update van Renault het vermogen (+25 pk, +40 Nm) van de 2.0L-motor heeft verhoogd. De Transit-motoren hebben de neiging om een hoger koppel te produceren, en de nieuwe aandrijflijnen van Ford geven hem een voorsprong op het gebied van acceleratie en alternatieve energieopties.

Brandstofverbruik en efficiëntie

Het brandstofverbruik varieert per motor en configuratie. Officieel verbruikt de Transit Custom 2.0L diesel gemiddeld ongeveer 7,5 l/100 km (gecombineerd) voor de lichtere L1-bus (ongeveer 7,7 l/100 km in L2). De plug-in hybride variant wordt beoordeeld op slechts 1,6-2,0 l/100 km (WLTP) dankzij zijn elektrische actieradius. De 2.0L diesel van de Renault Trafic haalt ongeveer 6,1-6,8 l/100 km (WLTP), afhankelijk van het vermogen en de versnellingsbak. In de praktijk zijn de twin-turbo diesels van de Trafic iets zuiniger bij vergelijkbaar gebruik.

  • Ford Transit Custom MK3: ~7,5–7,7 l/100 km (2.0L diesel, gecombineerd); PHEV ~1,6–2,0 l/100 km.
  • Renault Trafic III: ~6,1–7,0 l/100 km (2.0L dCi, gecombineerd).

Conclusies: De dieselmotoren van de Renault Trafic zijn over het algemeen zuiniger, wat de operationele kosten voor langeafstandsgebruikers kan verlagen.

Technologie en functies

Beide bestelwagens bieden moderne comfort- en veiligheidstechnologie. De Transit Custom MK3 wordt geleverd met Ford's SYNC4-multimediasysteem, weergegeven op een groot 13-inch touchscreen (met ingebouwde 5G-modem en optionele Alexa-spraakassistent). Het omvat rijhulpsystemen zoals Pre-Collision Assist, Lane-Keeping Aid, adaptieve cruisecontrol, systemen voor bestuurderswaakzaamheid en beschikbare 360°-camera's. De Trafic III biedt een 8-inch EASY LINK-touchscreen met navigatie, DAB-radio en smartphone-mirroring. De standaard veiligheidsuitrusting omvat parkeersensoren achter, automatisch noodremmen, Lane Departure Warning, verkeersbordherkenning en vermoeidheidswaarschuwing.

Ford Transit Custom MK3

Veiligheid: Pre-Collision Assist, rijstrookassistent, adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning, bestuurderswaakzaamheid, enz.

Multimedia: 13″ SYNC4-touchscreen (5G, Android/Apple), spraakbediening, Alexa

Andere tech: Mobiel kantoor-stuurwiel, optionele 360°-camera, Pro Power Onboard-stopcontact

Renault Trafic III

Veiligheid: Parkeersensoren achter, automatisch noodremmen, rijstrookwaarschuwing, verkeersbordherkenning, aandachtswaarschuwing bestuurder

Multimedia: 8″ EASY LINK-scherm (navigatie, Apple CarPlay/Android Auto, DAB-radio)

Andere tech: Modulair "mobiel kantoor" cabinebureau, 84 L opbergruimte in het interieur

Conclusies: De Ford Transit Custom is rijk aan technologie, met een groter touchscreen en geavanceerdere opties (360°-weergave, spraakassistent). De Renault Trafic is eenvoudiger, maar wordt standaard geleverd met een brede set rijhulpsystemen en slimme praktische details (mobiele werkplek, extra opbergruimte).

Prijzen en beschikbaarheid

De prijs hangt af van het land, de specificaties en de uitvoering. In Nederland begint een basis Ford Transit Custom gesloten bestelwagen rond de €33.000 (excl. BTW/BPM). Een nieuwe Renault Trafic gesloten bestelwagen begint iets lager, rond de €32.000 (excl. BTW/BPM) voor het basismodel. Hogere specificaties (Trend/Limited voor Ford; Comfort/Luxe voor Renault) en extra's (dubbele cabines, automaat, hoog dak) drijven de prijzen aanzienlijk op.

  • Ford Transit Custom MK3: vanaf ~€33.000 (excl. BTW/BPM) in Nederland.
  • Renault Trafic III: vanaf ~€32.000 (excl. BTW/BPM) in Nederland.

Conclusies: De basisprijs van de Trafic is iets lager, maar de inbegrepen serviceplannen en langere garantie (in sommige markten) kunnen de kosten compenseren.

Betrouwbaarheid en onderhoud

Beide bestelwagens hebben een bewezen staat van dienst, maar hebben hun eigenaardigheden. De nieuwe 2.0 EcoBlue-diesel van de Transit Custom had enkele kinderziektes: aanvankelijke problemen met injectoren en olieservice bij de lanceringsmodellen. Oudere Transit Customs (2018-2023) zagen ook problemen met DPF- en injector-slijtage. De Renault Trafic III is over het algemeen robuust: de nieuwste 2.0 dCi-motoren hebben geen grote fouten gemeld, terwijl de eerdere 1.6 dCi-eenheden problemen konden hebben met injectoren/DPF. De kosten voor onderdelen en service zijn vergelijkbaar voor beide wagens; onderdelen voor de Transit Custom (filters, remmen, etc.) zijn breed verkrijgbaar en vaak iets goedkoper.

Ford Transit Custom MK3

Veelvoorkomende problemen: De vroege 2.0L EcoBlue had injector-/olieservicefouten. Let ook op slijtage van de dieselinjectoren en fouten in het AdBlue-systeem bij intensief gebruik.

Onderhoud: Intervallen van 2 jaar/40.000 km; uitgebreid dealernetwerk; gratis Ford-telematica helpt onderhoud te volgen. Garantie is doorgaans 2 jaar/onbeperkte km.

Renault Trafic III

Veelvoorkomende problemen: De huidige 2.0 dCi is over het algemeen probleemloos. Eerdere 1.6 dCi-bussen hadden af en toe DPF-/regeneratie- en injectorstoringen. Trafic-sensoren (parkeerhulp) kunnen aandacht nodig hebben na zwaar gebruik.

Onderhoud: Renault biedt in sommige markten serviceplannen. Het standaardinterval is 1 jaar/30.000 km of 2 jaar/40.000 km, afhankelijk van het land. Solide beschikbaarheid van onderdelen in heel Europa.

Conclusies: Geen van beide bestelwagens is uitzonderlijk storingsgevoelig.

Samenvatting: Ford Transit Custom of Renault Trafic?

Zowel de Ford Transit Custom MK3 als de Renault Trafic III zijn uitstekende middelgrote bestelwagens, maar ze leggen de nadruk op verschillende sterke punten:

  • Ford Transit Custom MK3: Moderne aandrijflijnopties (diesel, PHEV, EV) en geavanceerde cabine-technologie. Iets lagere instapprijs, hoger vermogen en koppel, en een uitgebreid infotainmentsysteem. Sommige vroege dieselmodellen hadden injectorproblemen, maar updates hebben de betrouwbaarheid verbeterd.
  • Renault Trafic III: Biedt meer laadruimte (vooral met hoog dak) en een iets beter brandstofverbruik. Wordt geleverd met uitgebreide veiligheidsvoorzieningen en standaard een langer serviceplan. Mist hybride/elektrische opties, maar zijn bewezen duurzaamheid is een pluspunt.

De keuze hangt af van prioriteiten. Als maximaal laadvolume, brandstofefficiëntie en een eenvoudige dieselopstelling cruciaal zijn, is de Trafic een sterke keuze. Als geavanceerde technologie, vermogen en de optie om elektrisch te rijden belangrijk zijn, heeft de Transit Custom de overhand. Beide zijn capabele werkpaarden – een proefrit en het vergelijken van specifieke configuraties zullen helpen bij de uiteindelijke beslissing.

Onderdelen voor uw bestelwagen
 
Gebruik trefwoorden om het artikel te vinden.
Geavanceerd zoeken
Transit Center in Europe