Ford Taunus Transit - een bestelwagen die oorspronkelijk werd geproduceerd onder de namen Ford FK1000 en Ford Transit 1250, pas aan het einde van de productie (1961) werd besloten tot de naam Taunus Transit. Ford FK1000, Taunus Transit werd geproduceerd in de jaren 1953 - 1965 in de Ford-fabriek in Köln-Niehl, Duitsland, en in de assemblagefabrieken in Azambuja (Portugal) in de jaren 1964 - 1966.
De Ford Taunus Transit is een tweelingmodel voor de Ford Thames 400E gebouwd tussen 1957 en 1965 op Groot-Brittannië. Het hoofdkantoor van Ford in Detroit zag echter geen nut in de ontwikkeling van twee afzonderlijke modellen en bestelde het "Project Redcamp" voor de gezamenlijke ontwikkeling van bedrijfsvoertuigen in Europa.
(fot: bonhams.com/auctions/20143/lot/257/)
Ford Taunus Transit is in verschillende versies verschenen: Taunus 12M, Taunus 15M, Taunus 17M en FK1000 / 1250. Naast de nieuwe naam veranderde deze in het begin niet veel. Model 1250 was nog steeds uitgerust met een 1,5-liter benzinemotor en 1,2-liter motoren waren alleen beschikbaar in de 1000 Combi- en Van-versies.
In april 1962 verscheen een nieuwe versie van de Ford Taunus met een laadvermogen van 800 kilogram (G1BT). Het werd gekenmerkt door een kleinere maat banden en velgen. Ford Taunus G1BT had een zuiniger motor van 55 pk. De Ford Taunus Transit 800 heeft met succes de 1000- en 1250-modellen vervangen, aangeboden in bijna elke carrosserieversie, behalve de chassisversie met dubbele cabine op basis van het frame.
In september 1963 besloot Ford het bestaande model opnieuw te verbeteren en bood zijn klanten een versie van Ford Taunus Transit 1500 aan, die werd gekenmerkt door een verhoogd laadvermogen van maximaal 1500 kilogram. Het werd aangeboden met een benzinemotor met een capaciteit van 1,7 liter en 60 PK (Taunus 17M). Model 1500 introduceerde een aantal wijzigingen, waaronder uitgerust met dubbele wielen aan de achterzijde, kreeg een versterkte vooras en het remsysteem ford transit is aangepast.
Ford Taunus Transit 1500 werd ook aangeboden in een speciale versie gemarkeerd als Westfalia. Dit model is niets meer dan een camper. Westfalia zou gemakkelijk kunnen concurreren met de populaire Volkswagen Transporter T1. Taunus Transit Westfalia wordt gekenmerkt door een verhoogd dak en interieur dat vol zit met de meest noodzakelijke dingen voor de reis.
In 1964 besloot Ford zijn Ford Taunus Transit-model voor de laatste keer te moderniseren en presenteerde het een model met een tweedraads remsysteem samen met een servo, een driepuntsgordel vooraan en een 12V-systeem met een driefasige dynamo. In december 1965 * verliet de laatste Ford Taunus Transit 1000 de fabriekspoorten in Keulen, Duitsland. In dezelfde maand begon de verkoop van de volgende generatie Ford Transit.
(fot: bringatrailer.com/2016/03/29/cosmetically-restored-w-32k-kilometers-1965-ford-taunus-transit-fk-1250)
* op de Zuid-Europese markt werden de Ford Transit Taunus-modellen tot medio 1966 geproduceerd in de Azambuja-fabriek in Portugal.