Your browser does not support JavaScript!


De beste Ford Transit motor in de geschiedenis

Ford Transit wordt sinds 1965 onafgebroken geproduceerd. Al meer dan 50 jaar zijn 8 generaties Ford Transit en duizenden beschikbare versies en carrosserietypen op de markt verschenen. Er heeft zich ook een grote revolutie in de motorunit voorgedaan. Ford Transit was vanaf de oprichting beschikbaar in verschillende versies met meer dan 30 verschillende motoren. Welke Ford Transit-motor was de beste?


Ford Transit motorengeschiedenis


De eerste Ford Transit-bus had een 1.3 L Taunus V4-motor, geleend van de Duitse Ford Taunus Transit. Het was ook beschikbaar in 1.5l en 1.7l versies. Ford-ingenieurs in het Verenigd Koninkrijk besloten hun capaciteit te vergroten door V4 Essex-motoren aan te bieden met 1,7l, 2,0l en V6 3,0 voor Transit MK1. Alternatieve keuze was Perkins dieselmotor of York.



Hoe beoordelen we deze motoren nu? Velen van hen werken tot nu toe! Het is vermeldenswaard dat Transit MK1 in die periode werd gebruikt voor 95% van de bankovervallen. De politie benadrukte dat Transit in staat is om de snelheid te bereiken van een personenauto met een aanzienlijk groter laadoppervlak. Het creëerde een explosief mengsel! Ford Transit-motoren waren betrouwbaar, efficiënt en lopen voor op hun tijd. In augustus 1977 verscheen de Ford Transit 1978 1/2 versie, beter bekend als Transit MK2. Dit verbreedde het bereik van motoren met benzinemotoren Pinto 1.6 / 2.0 en Keulen V6 2.8 of Essex V6 3.0 eenheden. Onder de diesels domineerde de 2,4-liter York-eenheid nog steeds. Ter vergelijking - voor de Australische markt op hetzelfde moment de motor V6 4,1l raken. Nieuwe varianten van de motor verschenen ook met de introductie van nieuwe modellen. De 2.3L Duratec en Duratorq TDCi-motoren in varianten 2.2l, 2.4l en 3.2l waren het populairst in Europa. De Europese markt werd voornamelijk geleverd door bestelwagens met TDCI-motoren, die een hoge duurzaamheid, relatief lage verbranding en een storingvrije werking boden.



Ford Transit-motoren in het huidige aanbod


Het beleid van Ford is erop gericht nieuwe technologieën te ondersteunen en het milieu te beschermen. In slechts een paar jaar kunnen we verwachten dat alle Ford-auto's (en bestelwagens) elektrische motoren zullen hebben. Het heden is iets anders. Nieuwe EcoBlue 2.0-liter motoren werden geïntroduceerd op de Europese markt.



Elke variant is van een paar tot een dozijn HP krachtiger dan zijn voorganger 2.2 TDCi. Het koppel is ook hoger. De injectoren gedurende één verbrandingscyclus (duurt een fractie van een seconde) maken 6 brandstofinjecties in de persluchtmotor in de cilinder. EcoBlue-motoren bieden een 15% lager brandstofverbruik dan de eerder gebruikte eenheid, maar ze moeten wel worden gevuld met de AdBlue-tank in overeenstemming met Euro 6-voorschriften.


De krachtigste Ford Transit-motor

Er waren een paar uitzonderlijke exemplaren van Ford Transit met niet-standaard motoren, meestal geleend van andere auto's. In 1971 debuteerde SuperVan met een V8-motor, met een vermogen van ongeveer 400 pk.



De opvolger, de SuperVan II, ontving een Cosworth DFL-motor met een topsnelheid van 178 mijl per uur. In 1994 presenteerde Ford de laatste SuperVan met de Cosworth HB-eenheid. Na verloop van tijd werd de motor veranderd naar de meer praktische Ford-Cosworth Pro Sports 3000 V6 met 295 pk.


In 2011 presenteerde Ford het Transit SuperSportVan-model met een Duratorq 3.2-motor met turbocompressor en een vermogen van 198 pk. In hetzelfde jaar debuteerde onze Drift Bus met een BMW M5 V8-motor met ongeveer. 440 HP!



En wat was volgens u de beste Ford Transit-motor in de geschiedenis?


Wist je dat ... ?

Onze andere blog artikelen: