ECOBLUE EEN DOORBRAAK IN DIESELMOTOREN
Per 1 september 2016 is de emissienorm Euro VI voor brandstoffen ook van toepassing op leveringsauto's. De toegelaten emissiewaarde van stikstofoxiden bedroeg 400 mg/kWh, oftewel 80% minder dan in de norm Euro V. De emissielimieten van vaste deeltjes zijn met 66% verlaagd tot 10 mg/kWh. De meeste producenten hebben daarop besloten om eerder toegepaste motoren te moderniseren. Ford nam echter het besluit om zijn gebruikers een compleet nieuwe eenheid te leveren. Met een investering van 400 miljoen pond is een modern motorproductiebedrijf gebouwd in Dagenham (Groot-Brittannië) waarvan de vrucht een nieuwe familie dieselmotoren met de naam PANTHER is geworden.
Deze nieuwe turbodiesel 2.0 EcoBlue vervangt de 2.2 TDCi Duratorq. Op dit moment is hij beschikbaar in drie varianten: 105, 130, 170 KM, waarbij tot wel 405 newtonmeter! De AdBlue-vuleenheid bevindt zich juist onder de tankopening, hetgeen makkelijker vullen betekent. |
De nieuwe 4-cilinder-turbodiesel met directe inspuiting heeft een inhoud van 1995 ccm en voldoet aan de norm Euro VI dankzij het systeem van Selectieve Katalytische Reductie (SCR) met een 21-litertank voor AdBlue-vloeistof, wat genoeg moet zijn om 10000 kilometer af te leggen. AdBlue zet schadelijke NOx uit uitlaatgassen van de dieselmotor om in onschadelijk stikstof en waterdamp, waarbij de uitstoot van stikstofoxiden wordt gereduceerd.
De volledig nieuw gebouwde nieuwe generatie EcoBlue motor is 13% zuiniger dan zijn voorganger. Uitgevoerde tests wijzen uit de de CO2-uitstoot per kilometer is gedaald tot 157 gram! Met deze nieuwe eenheid is onderhoud van de auto per 2 jaar of 60000 kilometer mogelijk.
Hoe werkt dit allemaal in de praktijk?
Dankzij de gastvrijheid van het bedrijf Camel Camp, dat zich bezighoudt met verkoop, onderhoud en verhuur van campers, hadden we een week geleden de mogelijkheid om de EcoBlue-motor met een vermogen van 170 pk te testen in een Ford Transit Camper met Eliot-opbouw en een totale massa van circa 3100 kilo. Voorafgaand aan de test had de auto pas 32 gereden kilometers op de teller! De eerste indruk na het ontsteken van de motor? Een zeer stil motorgeluid ondanks den zwakke demping van de motorkap. Je kunt zeggen dat de motor werkt als een 4-cilinder-benzine-eenheid (bijv. een BMW) - in de cabine is hij op lage toeren nauwelijks hoorbaar. Ook is er absoluut geen sprake van gerammel zoals regelmatig het geval is met de 2.2 tdci.
De nieuwe Ford EcoBlue diesemotor met een cilinderinhoud van 2 liter maakt gebruik van een geheel nieuwe architectuur. De constructie biedt de allernieuwste oplossingen op het gebied van turboladers, brandstofinspuiting en het verbrandingssyteem, evenals technologie voor het verlagen van de interne wrijving.
De vervaardigde piëzo-elektrische injectoren bereiken tot wel zes micro-inspuitingen per cyclus (dit geeft het verbluffende resultaat van 0,00025s per inspuiting!). De injector is afgewerkt met acht kegelvormige openingen waarvan de diameter 120 micronen bedraagt (dunner dan mensenhaar). Dit zorgt niet alleen voor doeltreffender verbranding maar tevens voor lawaaireductie. De oliepomp en de nokkenas worden aangedreven in een oliebad door een tandriem. De interne weerstanden van de motor worden geminimaliseerd waarbij de diameter va de lagers in de rollen van de nokkenas geminimaliseerd wordt.
Tijdens het rijden is een merkbaar verschil in de gradatie van de versnellingsbak. Deze is anders dan bij het model MK7. De versnellingen, vooral de 3e, 4e en 5e zijn verlengd. Zo hoeft de versnellingspook niet voortdurend te worden vermoeid. De volgende positieve verrassing komt door de 2000 toeren per minuut en het inschakelen van de 6e versnelling. We rijden op dat moment 120 km/u en nog steeds is het stil! Je hoort de motor niet. De enige geluiden die we horen, is het lawaai van de opbouw van de camper en de band van de achterste as.
De turbolader is een systeem van een geheel nieuwe generatie! De turbine is vervaardigd uit een licht materiaal genaamd Inconel (een aluminiumlegering die tot nu toe alleen gebruikt is bij het bouwen van raketten). De diameter van de turbolader is verkleind met 10% waardoor deze nog sneller gaat draaien en een maximaal toerental van 240 duizend toeren per minuuthaalt (ter vergelijking: de vorige eenheid haalde 160 duizend toeren per minut). De rotor van de turbolader is gefreesd (met een accuraatheid van 2-3 micronen) uit één stuk metaal. Op deze manier worden de trillingen van de turbolader gereduceerd en de levensduur verlengd. In de besturing van de turbolader heeft de tandwieloverbrenging het oude wormwiel vervangen. Dit heeft de werking van het hele systeem versneld. De turbolader reageert zonder de geringste vertraging door het juiste aantal toeren te draaien voor het besturingssignaal van de PCM. Het in de cilinderkop geïntegreerde spruitstuk is een spiegeling van de cilinders 1-2 en 3-4 zodat een bijna indentieke cilindervulling wordt bereikt. De zuigerpen van de krukas heeft een 10 millimeter afzetting ten opzichte van de cilinderassen waardoor reductie van de wrijvingskracht van de zuigers met de cilinderwanden en de slijtage mogelijk is.
Hoe verhouden de genoemde innovaties zich tot het verbrandingsproces? De motor heeft een zware test ondergaan met als resultaat verbranding op een niveau van ongeveer 11,5 liter. Ter vergelijking: een camper met een 2.4 TDCI MK7 motor verbrandde tijdens een analoge test ongeveer 14,5 liter. De vooruitgang stemt wat de verbranding betreft absoluut tevreden. De nieuwe eenheid is hierdoor zuiniger en dus ecologischer. Bij normale, dagelijkse exploitatie zal de motor minder dan 10 liter verbranden. Voor 3,1 ton gewicht en de hoge opbouw van de camper is dit echt een geweldig resultaat!
|