Ford Transit Supervan - King of Delivery van!
Ford Transit is algemeen bekend als een bedrijfsvoertuig - een leveringswagen, een ambulance of een brandweerwagen. Het oorspronkelijke idee van de makers was om voor iedereen een voertuig te maken - van een eenvoudige boer naar een rijke zakenman. De veelvoud van versies en applicaties was voornamelijk van gebruik. Aanvankelijk verwachtte niemand dat een Transit voor races zou kunnen worden gecreëerd. De realiteit was anders en Supervan werd gecreëerd.
Ford Transit Supervan I
Ford begon te investeren in racesporten rond 1962. Ingang in het volgende decennium bracht nog meer financiële uitgaven voor de motosport. Er is een passende vorm van reclame gezocht, die tijdens demonstratiereizen kon worden gepresenteerd. Omdat de Ford Transit een van de belangrijkste modellen op de wereldmarkt is geweest, en niemand heeft ooit geprobeerd een sportversie van het bedrijfsvoertuig te ontwikkelen, heeft Ford de eerste stap gemaakt. Het concept is algemeen bekend als Supervan. Creatie van een sportwagen in opdracht van Terry Drury Racing. Het debuut was in Pasen in 1971 bij de British Brands Hatch.
Standaard ophanging wordt vervangen door een frame gemaakt van buisvormige profielen. Het papierproject zelf is nooit gecreëerd. Potentiële ideeën werden op de vloer gekrabbeld. De elementen werden op de juiste plaatsen geplaatst, en dan werd het geheel gelast of gesneden om de uiteindelijke vorm te geven. Het voertuig had een speciale ophanging nodig. Zo werden de Jaguar XJ6 componenten aan de voorkant gevonden, en de fabrieks achterzijde werd vervangen door Cooper F1 onderdelen. De hulpeloos stuurinrichting was oorspronkelijk in de GT40 Ford. De 15-inch "Revolution" wielen hadden een gelijke breedte aan de voor- en achterkant. Als gevolg hiervan had het voertuig een goede tractie. Het was kenmerkend om een van de voorwielen te drijven terwijl ze de scherpe hoek binnendringen. Can-Am-schijfremmen werden ook geïnstalleerd. De motor werd aangedreven door een V8 5.0 met 435KM Gurney-Weslake. Om het in het voertuig te passen was het nodig om een gat in de vloer te snijden. De hoogste geregistreerde snelheid was ongeveer 240 km/u.
In 1978 werd een visuele verandering gemaakt, genaamd "Mark 2". Frequente verschijningen op de shows en relatief dure delen zorgden ervoor dat de legende in de schaduw viel. De nieuwe versie debuteerde 13 jaar later.
Ford Transit Supervan II
Het volgende model is gemaakt door Auto Racing Technology van Woolaston. Voormalige Ford Motorsport baas keerde na een paar jaar terug met het idee van reactiverende cult van. De waarheid is dat dit voertuig met de originele Ford Transit alleen dezelfde lichaamsvorm had. Het lichaam is gemaakt van aluminium frame en koolstofvezel. Het chassis is afgeleid van de beëindigde Ford C100. Voorwielen waren 11,5 inch breed en 14 inch achter. De motor was een Ford Cosworth DFL V8 Endurance, met een capaciteit van 3,9 liter. Supervan 2 behaalde de kracht van 590 pk per 9,250 omwentelingen per minuut. De onderscheidende zij- en achteruitgangen vormen de weg naar de twee luchttunnels die de grip van het voertuig vergroot.
Het idee bleef hetzelfde - automatisch voor reclame, shows en plezier op de sporen in heel Europa. De eerste presentatie van het breder publiek vond plaats in 1984. Later was het voertuig een icoon van alle fasen van de Britse Grand Prix. Toen de Cosworth-motoren werden ingetrokken - werd de tweede supervan voldoende beveiligd en in gebruik genomen voor gebruik in de toekomst. De hoogste opgeslagen snelheid bedraagt ongeveer 283 km / u. Interessant genoeg was de bestuurder van zowel: Supervan I en Supervan II Chris Craft, die in de Ford werkte. Hij begint zijn baan van de boodschapper!
Ford Transit Supervan III
Van werd vernieuwd ter gelegenheid van de lancering van de vijfde generatie Transit. Er werd een garage bovenaan II gebruikt. Het was 10% kleiner dan de Ford Transit mk5, maar het was perfect voor promotionele doeleinden. De constructie van de bestel kwam overeen met de Britse divisie van Ford, die besloot om de 650-pk Cosworth, een eenheid die vooral bekend was met Formula One-auto's, te zetten. De bestelwagen ging door roodblauwe kleurveranderingen om terug te keren naar de primaire kleuren in 2004. De motor is echter veranderd. De Ford-Cosworth Sixth Ford werd gelanceerd in 1991 met een maximale output van 264 pk. Het voertuig weegt minder dan 900 kg, wat een indrukwekkend resultaat is voor zo'n maat.
De maximale snelheid van dit voertuig kan een verrassing zijn. Zolang het voertuig op een vorige versie was gebouwd, was de prestatie lager. De hoogste geregistreerde en gedocumenteerde snelheid was 243 km / u. Het is nog steeds een indrukwekkend resultaat, maar laat een dosis tekort achter.
Ford Transit Supervan IV ?
Is Ford van plan om de beroemde supervan serie te herstellen? Misschien zien we de release met de volgende generatie Ford Transit bestelwagens? Of verdient een van de bestaande concepten deze titel? Deze keer werd de baton door particuliere liefhebbers overgenomen, waaronder Us! Als gevolg hiervan werd de eerste Drift Bus van de wereld gecreëerd! Het V8 voortstuwingssysteem is een boog voor de eerste van de supervan families.
|